sâmbătă, 5 iulie 2008

Ingestii



Cum s-a schimbat semnificatul ingestiei in timp.
Daca Alba ca Zapada este pedepsita pentru ca s-a lasat ademenita de un mar, in timp, acest semnificant nu se mai potriveste, conceptul se schimba. De ex:

Strumfii miros flori pentru a deveni mai veseli.
Popeye marinarul mananca spanac pentru a deveni mai puternic.
Obelix scapat de mic in potiunea magica, bea putina si devine si el mai puternic.

O serie de substante care ingerate fac personajele sa se simta intr-un anumit fel. Cat de usor percepi acum stupefiantele? Cat de mult te scandalizezi cand aflii ca cineva s-a dopat sau se drogheaza?
Conceptul mental s-a deplasat in timp, de la nevoia de a verifica sursa la ingestia necontrolata, iar desenele animate sunt un exemplu de cum s-a desfasurat acesta instructie in timp.

2 comentarii:

iulian zaharia spunea...

imi place postul asta! daca pot sa iti continui ideea: ce spui tu e perfect adevarat cu atat mai mult cu cat ingestia ca functie a corpului a devenit, artificial, un indice cultural pentru alte lucruri mult mai profunde, nu ca finalitate (spanacu lu popeye) ci ca act in sine: mancatu de rahat spre exemplu. foarte multi "mananca rahat". de asemenea, ca sa intelegi ceva cu adevarat, trebuie sa mananci multa mamaliga inainte, sau sa mananci, ceva, pe paine. inca una: consumul de benzina la masini. cum intrebi? cat mananca? iar gestul ingestiei e exploatat la maxim de advertizeri. (vezi reclama de la renalut cand picura in rezervor) masticatia, ingestia, procesul asimilarii, au devenit incet dar sigur indici pentru alte idei. si asta nu prin ceva intrinsec ideii ci prin semnificatia ei, din nou culturala. faptul ca traim in epoca consmului ii potenteaza aceasa caracteristica. trebuie sa consumi ceva ca sa ai parte de altceva iar gestul cel mai obvious al consumului este preluarea fizica a produsului in corp. adica ingestia. ar fi bine de facut un studiu acolo la voi la starcom pe tema asta. sunt sigur ca ati gasi lucruri foarte interesante. oricum, misto post! misto de tot.

Corina Bordeianu spunea...

@Iulian, iti multumesc pentru input. Multi publicitari se folosesc de acest "insight", dar nu l-as mai exploata. Este prea evident: "manaca asta, bea asta ca sa te simti asa". Un brand poate face mai mult decat conditionari ipotetico deductive. Oricum, ipotezele de lucru pentru un studiu sunt foarte intrigante, numai ca nu as folosi concluziile in favoarea consumerismului.