miercuri, 25 iulie 2007

New trend







In fiecare zi ma lovesc de cate un semn care imi reaminteste de o perioada pe care multi o considera apusa dar toti ii resimt reminiscentele.

Un obiect care imi aduce aminte de acea perioada este sacosa din textila.
Conotatiile sacosii merg de la sacosile umplute cu 10 paini pentru intregul sfarsit de saptamana (pentru ca nu se mai gasea altundeva paine), pana la sacosa purtata mereu in geanta, pentru orice eventualitate. ("Poate gasim ceva pe drum, poate au carne la aprozarul din piata")
Treptat sacosa din textila a fost inlocuita cu punga de plastic, mai putin eleganta dar foarte colorata si utila. Nu trebuie spalata la o anumita perioada de timp, poate fi aruncata oricand si se poate depozita gunoiul in ea fara a mai achizitiona saci de plastic speciali pentru gunoi.

Observ insa in Bucuresti si in lume un nou curent. Sacosa din textila se intoarce. Ma intreb insa cum s-a modificat semnificatul sacosii.

Semnificantul s-a schimbat foarte putin. Forma este patrata/ dreptunghiulara, manerele sunt aceleasi, doar culorile sunt mai variate si mai bogate, dar raman uni. Materialele folosite: ori bumbac, ori materiale rezistenete: tafta sau denim. In plus fata de sacosa demodata se adauga un logo sau un desen.
Daca astazi vad pe strada o batrana de la sat cu sacosa de textila in brate nu o voi asocia deloc cu noul curent din moda. Dar daca aceeasi sacosa o vad pe umarul unei tinere mi se pare foarte "trendy".

Cati astfel de semnificanti au revenit, dar transformati, in cultura noastra?

3 comentarii:

ioana spunea...

Draga Corina,

Nebunia cu moda este in mod evident o chestiune ciclica (am realizat asta cel mai frapant atunci cand am descoperit o pereche de pantofi really cool in dulapul mamei, prafuiti in cei 20 de ani in care nu mai fusesera purtati).
Insa ceea ce ai evidentiat tu prin exemplul cu sacosele este mult mai profund la noi din cauza semnificatiilor plusate de perioada comunista care este atat de recenta. Vreau sa iti spun ca ai mei inca nu s-au obisnuit cu ideea ca ACUM se gasesc pungi peste tot, ca se dau GRATIS, ca la piata iti da rosii chiar dc nu ai venit cu sacosa de acasa...
Dar as vrea sa mai ridic totusi o problema (tot legat de sacose). Cea a costurilor ridicole adaugate unui produs de greutatea unui brand. Cum ar fi brandul Luis Vuitton. Si ar fi frumos sa auzit povestea frumoasa care se numeste Cum au ajuns sa poarte toate tarancele genti cotate la 1250 de lire. http://www.feeder.ro/bazarista_456756.jpg

Producatorii de sacose din rafie de la noi spun: "La noi aceasta sacosa in functie de marime costa intre 1,5-5 lei. Dupa prezentarea colectiei de vara Louis Vuitton, aceasta sacosa din rafie a fost excelent primita, comenzile curg garla si toata lumea este in trend. Cred ca romanii sunt trend setteri daca geanta prinde."
In legatura cu acest subiect imi vin, de fapt, mai multe idei..se mai pune si problema copyright-ului care implica serviciile unui contabil sa vedem cat ne datoreaza domnul Vuitton noua, poporului roman sau, whatever, cine o fi impletit prima oara o geanta de-asta de rafie..
M-am indepartat putin de la subiectul tau asa ca o sa fiu fata buna, arunc cu putina apa rece pe fata si ma straduiesc sa adaug si eu un plus teoriei tale: cred ca odata ce unui obiect ii dispare sustinerea practica, el devine “de fite”. Asta dupa o perioada, o perioada “tampon” care sa atenueze putin conotatiile negative cu care a fost incarcat obiectul respective. Adica acum nu ne mai trebuie neaparat o sacosa ca sa aducem carne, lapte, oua, castraveti, margarina de la magazine dar c ear fi sa luam acet pattern si sa il transformam intr-un obiect cu o utilitate minima, in care san e caram mobilul, portofelul si ochelarii de soare. Si lipstick-ul… pe care il gasim in 15 min in ditamai geanta. Sis a putem sa spunem: of, nu gasesc niciodata nimic in geanta asta.
Si acum intreaba-ma: do I own a huge bag? Si eu iti raspund din pozitia ghiocel: Yes, I do!

Hainele Mele spunea...

Ioana,

Atunci imi pun problema altfel. Cand un semnificat se sterge de tot?
Daca dupa aceasta perioada tampon, vedetele de la noi ar veni sa faca comentarii negative visavis de sacosa din tesatura, cum ca ar fi comunista, semnificatul ar reveni la conceptul dinnainte de 89, sau acest semnificat (ante `89) va reveni pur si simplu (din subconstientul colectiv) si se va sterge?

ioana spunea...

Cred ca felul in care semnificatul o coteste este pur hazard.. ca este o alegere strict circumstantiala. Ar fi putut sa se agraveze conotatia comunista dar in schimb, cineva a avut ideea sa o suceasca si sa o transforme in ceva modern (acesta idee fiind independenta de vointa sacosei). Tunand-o ca pe o masina veche cu care sa poata scoate capul in lume un adolescent care nu are bani dar are "personalitate". Cu niste paiete, culori specifice trendului.. Ma mai gandesc acum si la cizmele de cauciuc din Plaza, parca de la Kenvelo. Erau cizme din cauciuc (!!!) doar ca viu colorate. Costau peste 2 mil desi cele negre cu care se intra la vaci costa 150 de mii.
What's my point? I don't know..:) Poate ca semnificatul, de fapt, nu se schimba niciodata, e doar o chestiune de perspectiva. Si anume: pentru persoanele cu clasa sacosa ramane tot de mers la piata, masina tunata un kitch si cizmele de cauciuc pentru curatat grajdul indiferent de curcubeul desenat pe ele.
Iar pentru cei ametiti de curent, de trend, de idei, de teribilism, ele vor fi acte de bravura in care ei vor sa arate lumii ca nu sensul guverneaza obiectul ci noi le controlam pe amadoua dand sens obiectelor. You can count me in here.
Mai mult de atat, cred ca daca nu ar fi in joc incarcatura aceasta puternic negativa, schimbarea conotatiei acestor obiecte nu ar mai parea o provocare si ar fi abandonata, iar azi nu am mai umbla cu cizme de cauciuc si sacose supradimensionate. Cred ca asa se formeaza enciclopedia unui cuvant. Iar semnificatul se sterge in momentul in care copiii nostri vor purta aceste sacose si nu isi vor putea explica de unde a inceput totul. Si cei mai informati dintre ei vor sti de la bunici: pai prin anii '90 oamenii foloseau sacosele astea la cumparaturi fiindca nu existau cele de plastic! Si ceilalti: uaaaa!!! Serios?