joi, 14 februarie 2008

Disertatie publicitate si reclama



Principalul motiv pentru care acum 7 luni am inceput sa scriu pe acest blog a fost disertatia pe care am sustinut-o astazi.Sunt dezamagita de prestatia mea dar si de cea a profesorilor.
Tema lucrarii mele a fost: "Aplicatii ale semioticii in strategia de comunicare". Am incercat sa intorc putin roata. Si daca pana nu demult analiza semiotica era folosita post productie, mai mult pentru evaluare, am vrut sa demonstrez ca instrumentele pe care semiotica le detine pot fi folosite deductiv si nu doar inductiv.
Pentru asta am ales sa pozitionez un ansamblu rezidential utilizand denotatiile si conotatiile, grilele semiotice si patratul semiotic.
Dupa ce am prezentat acest proces deductiv, prima intrebare din partea profesorului a fost: "Care sunt interpretantii pentru publicul tinta pe care l-ai ales". Intrebarea m-a blocat. Mi s-a parut gresit formulata. Nu am inteles-o. Din pacate pentru mine nu am intrebat a doua oara la ce se refera, ci am adoptat atitudinea studentului nepregatit. M-am intrebat de ce am aceasta atitudine? Doar am sustinut aceeasi idee in fata clientului si a cumparat-o. De ce ma simt nepregatita? Raspunsul sta in atitudinea profesorului fata de mine. Cu lucrarea abia rasfoita in timpul prezentarii, ii sclipeste o idee ca ar putea sa ma prinda. Doar ca tonul face atmosfera. Tonul, plin de superioritate autocratica m-a conditionat sa nu vreau sa imi mai apar ideea. Am intrat intr-un mecanism de aparare si imi doream sa scap cat mai repede posibil din sala.
A urmat a doua intrebare incuietoare, care mi se parea la fel de gresita: "Tu cum ti-ai alege propria locuinta? Tu daca ai fi in locul acestor oameni, cum ti-ai alege casa?".
Si acum vine intrebarea mea: ce legatura exista intre interepretant si motivele de alegere a unei locuinte si conceptul de startegie de comunicare? Interepretantul exista in legatura cu un obiect si semnul atasat acestuia. Dar deocamdata nu am stabilit niciun semn. In lucrare eu am stabilit doar ideea de comunicare, nu am stabilit semnul/ semnele care vor putea fi analizate cu ajutorul aceastei ecuatii peirceene.
Dar de ce nu mi-a venit pe moment raspunsul? Pentru ca nu eram pregatita? Pentru ca profesorul a afirmat ca nici el nu intelege si se astepta de la mine sa inteleaga ceva? Nu stiu.

Oricum, in acest context, in care nu am gasit decat o persoana interesata de semiotica cu ajutorul blogului, iar prezentarea lucrarii a fost un dezastru, ma intreb daca mai are rost sa continui?

Poate incep un blog de strategii de comunicare mai bine?

E cineva interesat de semiotica?

11 comentarii:

Anonim spunea...

Sincer, habar nu am ce e semiotica, si sunt alte lucruri care ma intereseaza cu adevarat ca sa imi bat capul cu asta. Nu vad in acest moment cum ar putea face o diferenta in viata mea.
Exista lucruri care sunt cruciale pentru mine si care tie nu iti vor spune niciodata nimic. Nu vor constitui niciodata drumul tau. Ei, drept sa iti spun, putin imi pasa de asta.

Daca crezi ca poti face diferenta in viata ta continuind cu semiotica, eu te-as sfatui sa continui. Daca e ceva din care sa scoti ceva de viitor, bate fierul mai departe, poate se incalzeste.
Nu cred ca un subiect poate fi cu adevarat o cauza pierduta atata timp cat inca iti trezeste interesul. El e inca viu pt tine. Daca altii nu ti se alatura, fa-o si tu ca un hobby, cat mai ai inca pasiune. Aceste lucruri cred ca ne leaga de motivatiile noastre intrinseci, si cu timpul poate descoperi sensuri ascunse ale cautarilor tale. Poate fi un drum pe care il bajbai, si nu-l vezi inca.
Sau poate e doar o ambitie desarta? Tu stii.

MB spunea...

Eu te admir pentru ceea ce faci. Si admir si mai mult curajul tau de a face semiotica pe blog. Cu materia asta daca n-ai rabdare, da' multa rabdare, pentru a intelege corect sensul fiecarui termen, n-ai nici o sansa sa savurezi nimic din ceea ce ti se dezvaluie. Or, lumea asta a blogurilor, mie cel putin, mi se pare una de suprafata, in vreme ce semiotica presupune o coborire in adincuri.
N-as spune ca trebuie sa ramii cramponata doar in semotica. Daca vrei si-ti place, dezbate in egala masura si strategia. Mie insa mi-ar parea rau sa renunti la tema asta. Pentru tine in primul rind!...

Corina Bordeianu spunea...

Multumesc pentru incurajari. :)Voi continua sa scriu aceste ganduri "semiotice" in ciuda faptului ca nu m-am inteles cu profesorii la disertatie. Pana la urma semiotica e pasiunea mea, chit ca unii pot sa o impartaseasca si altii nu.

liuba grecea spunea...

Nu te lasa doborata de niste mici (sau mari) obstacole. Semiotica e o "chestie" grea, un mod de a gandi si a interpreta/analiza lucrurile. Din cate am colindat eu lumea blogurilor, nu prea sunt oameni care sa faca ce-ai facut tu, adica sa aduca semiotica mai catre viatza de zi cu zi, sa o umanizeze, carevasazica. Imi place blogul tau si n-as vrea sa renunti...
Cat despre profi care nu-s bine intentionati... asta e, exista. Si n-ai cum sa nu fii influentat(a) cand vor sa te intimideze. Nu conteaza cum "ai jucat" rolul, conteaza ce ai invatat si cu ce ai ramas. restul sunt greseli omenesti, si nemultumirea de a te simti cumva umilit sau dezamagit de oameni... adica trecatoare. Deci sus inima si fa ceea ce doresti sa faci!

Unknown spunea...

Ti-am descoperit blogul in timp ce incercam sa ma lamuresc cum e cu "semnificatul", "semnificantul" si alti termeni pe care nici acum nu ii stapanesc bine. Asa ca....e nevoie de acest blog, pentru ca sunt multi grabiti ca mine. Felicitari si spor la treaba!

Anonim spunea...

Nu te lasa descurajata, nici de profesori, nici de alte persoane! Si eu lucrez la lucrarea de dizertatie, am doar doua saptamani la dispozitie .. tema suna astfel: semiotica, succesul campaniei publicitare !
Ma aflu la inceput de drum, al carui sfarsit sper altul decat al tau .. Apreciez orice sfat!
Multumesc si felicitari!

adina.andra spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
adina.andra spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
adina.andra spunea...

Buna! Sunt studenta la comunicare, la Snspa si imi pregatesc lucrarea de disertatie pe "Semiotica si publicitate"! Imi dau seama ca mai am foarte multe de citit pe aceasta tema, iar timpul ma 'preseaza'! Eu ma gandeam ca legatura dintre semiotica si publicitate este teoria lui Pierce si toate teoriile triadice din semiotica! Ajungeam astfel la ideea de simbol in discurul publicitar, simboluri care sunt asociate produsului si care in timp il inlocuiesc pe acesta!
Astept o parere! Iti multumesc!
Adresa mea de e-mail este adinatriandafil@yahoo.com

mai 18, 2008

Anonim spunea...

buna...am gasit blogul tau intamplator cautand ceva despre semiotica discursului publicitar..e foarte interesant blogul..la mai multe postari

Anonim spunea...

buna ! eu am studiat semiotica in facultate, acum intentionez sa-mi fac si disertatia tot pe acest domeniu. M-ai putea ajuta cu niste idei sau carti pe care le-ai folosit in lucrarea ta? adresa mea de e-mail este deeana_banu@yahoo.com