joi, 16 august 2007

Semiotica si strategie




Am gasit o definitie interesanata a strategiei in cartea lui Michel de Certeau L`invention du quotidien: scenarii institutionalizate sau forme fixe de actiune care functioneaza drept ghiduri generale de comportament social.

Aceasta definiţie, înscrisa în sfera ştiinţelor sociale, este foarte interesanta pentru specialiştii din publicitate, deoarece subliniază faptul că o strategie este mai întâi un discurs.

Semiotica îşi concentrează atenţia asupra “textului” şi acordă receptorului sau “cititorului” un rol mult mai activ decât în majoritatea modelelor comunicării proces. Pentru semiotică, mesajul transmis este o construcţie de semne care, în urma interacţiunii cu receptorul, produce un înţeles. Acesta se naşte sau este “descoperit” în procesul “lecturii”, care este un proces de negociere între “cititor” şi “text”. Primul contribuie cu experienţa sa culturală referitoare la semnele şi codurile celui de-al doilea.

Semiotica poate facilita elaborarea strategiei şi o poate ajuta să fie mai eficienta, conştienta de raportul existent între concept – plin de sensuri – şi expansiunea\ generarea sa. În abordarea „generativă” aceasta consta tocmai a lua în considerare transformarea non lineara a oricărui concept, a oricărei limbi pentru a reuşi să devina discurs şi cuvânt.

Determinarea poziţionării unei mărci, a caracteristicilor publicului ţinta subliniază faptul că semiotica descrie strategia ca subiect care intervine în planul virtual şi care ar trebui să semnifice un interlocutor ideal, transmiţându-i o poveste ce se înscrie în ceea ce se poate numi strategie narativa: adică înlănţuirea programelor care permit circularea valorii obiectelor aferente.

Semiotica intervine în acest caz la mai multe nivele: pornind de la segmentarea conceptului pertinent, la declinarea diverselor faze ale campaniei publicitare care relaţionează cu destinatarul, pana la alegerea spaţiului pentru desfăşurarea optima a discursului.

In legatura cu acest subiect: o firma din Chicago, numai cu asta se ocupa, interventia semioticii in publicitate. E de vazut.

Un comentariu:

adina.andra spunea...

Blogul tau este exceptional! Imi pregatesc lucrarea de dizertatie pe tema "Semiotica si discursul publicitar"!
Sunt incantata ca exista bloguri pe aceasta tema!
Multumesc si felicitari!